پژوهشکده محیط زیست برای حل مشکلات زیست محیطی پیش قدم شود

۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۷:۵۸ کد : ۱۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۸۸
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکلات گسترده زیست محیطی در کشور گفت: پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار باید در حد توان به سمت حل مشکلات محیط زیست کشور پیش برود.
پژوهشکده محیط زیست برای حل مشکلات زیست محیطی پیش قدم شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده محیط زیست و توسعه ،جلسه هیات امنای پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار با حضور عیسی کلانتری،رییس سازمان حفاظت محیط زیست، جلیل بادام فیروز، رییس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار و سایر اعضا در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با اشاره به مشکلات زیست محیطی کشور و نقش پژوهش در حل این مشکلات گفت: برنامه و رویکرد اصلی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار، افزایش و ارتقای آگاهی های کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و عموم مردم از جدید ترین دستاورد های در دنیا است.

وی ادامه داد : پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار باید امکان دسترسی به دستاورد های زیست محیطی دنیا برای تمامی کارشناسان، محیط بانان و محققین این حوزه فراهم کند.

کلانتری، با تاکید بر اینکه آگاهی مردم نسبت به مسائل زیست محیطی باید افزایش پیدا کند، گفت: وظیفه پژوهشکده محیط زیست است که اطلاعات و دلایل مشکلات زیست محیطی کشور را در اختیار مردم قرار دهد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این پژوهشکده باید در آموزش های زیست محیطی مردم مداخله کند، گفت: اطلاعات کاربردی محیط زیست را ترویج کنید و در کنار آن تقویت علمی پژوهشکده در دستور کار قرار گیرد.

کلانتری با اشاره به اینکه پژوهشکده محیط زیست برای حل معضلات زیست محیطی کشور باید راه حل ارائه کند، اظهار داشت: تصمیم گیری های غلط در کشور منجر به بروز پدیده گرد و غبار، خشک شدن تالاب ها و بسیاری از مشکلات دیگر شده است.

وی ادامه داد : به عنوان مثال شهر زابل در سیستان و بلوچستان برای کشاورزی مناسب نیست و باقیمانده آب باید به طبیعت برگردد تا گرد و غبار مدیریت شود. مسئولان آب را به جای دیگری تخصیص می دهند بعد     می گویند محیط زیست باید گرد و غبار را مدیریت کند در حالیکه حقابه های زیست محیطی تامین نمی شود.

کلانتری با بیان اینکه متاسفانه دانشگاه زابل و پژوهشکده محیط زیست برای حل مشکلات زیست محیطی سیستان نقش موثر و پررنگی نداشتند، گفت: همچنین دانشگاه شیراز نیز در حل مشکلات بختگان نقش محوری ندارد و در سفر اخیر به استان فارس مقرر شد که با محوریت دانشگاه شیراز و استانداری استان فارس مشکلات بختگان مدیریت شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اظهار تاسف از بی تفاوتی دانشگاه های کشور در حل مشکلات کشور گفت: حتی در زمان جنگ هرکس برنامه داشت، بودجه و اعتبارات تخصیص پیدا می کرد.

به گفته کلانتری، پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار باید به سمت حل مشکلات محیط زیست کشور در حد توان پیش برود.

وی خاطر نشان کرد: پتانسیل های خوبی در دانشگاه های کشور برای حل مشکلات زیست محیطی وجود دارد و می توانند به سازمان حفاظت محیط زیست و دولت کمک کنند البته باید از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هدایت شوند.

وی در ادامه به افزایش شاخص های علمی کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه با افزایش این شاخص ، دانشگاه ها و تحقیقات علمی نقش پررنگی در حل مشکلات کشور نداشتند.

بنابر این گزارش، جلیل بادام فیروز رییس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار گزارش مختصری از عملکرد سه ماه گذشته پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار ارائه کرد و گفت: پیرو سیاست های دولت در حوزه محیط زیست چهار حوزه پسماند، آب، گرد و غبار و توانمند سازی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد : برنامه های علمی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار با هماهنگی دفاتر تخصصی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده است و در جلسه بعد هیات امنای دانشکده محیط زیست و توسعه پایدار گزارش بودجه و اعتبارات برنامه های علمی پژوهشکده ارائه خواهد شد.

بادام فیروز ،خاطر نشان کرد: یافته های جدید دنیا در حوزه محیط زیست بوسیله اعضای هیات علمی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار به صورت کتابچه و مجله کاربردی جمع آوری می شود و در اختیار پژوهشگران و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست قرار می گیرد.

وی ادامه داد : نخستین شماره از مجله جدید ترین یافته های محیط زیستی دنیا تا اواخر شهریور ماه بوسیله پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار منتشر خواهد شد.

بادام فیروز همچنین از برگزاری استارات آپ های بزرگ در حوزه مدیریت محیط زیست با همکاری شهرداری در دی ماه و آبان ماه خبر داد و گفت: طراحی شبکه ارتباط دانشگاه ها و محققان به منظور ترویج یافته ها و مدیریت دانش در حوزه محیط زیست در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد.

رییس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار تصریح کرد: به پیشنهاد بخش های تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست 10 کارگاه تخصصی در حوزه های آب، انرژی، پسماند و تنوع زیستی در پژوهشکده محیط زیست برگزار شده است و کارگاه های آموزشی با محوریت ایمنی زیستی در حال برگزاری است.

بادام فیروز،در ادامه به برخی دیگر از فعالیت های پژوهشکده محیط زیست اشاره کرد و گفت: تدوین  پیش نویس دستور العمل ارزیابی تیلاپیا ،طراحی سامانه پایش صنایع با همکاری دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، انجام تحقیقات میدانی با موضوع مالچ زیستی برای مهار گرد و غبار ،امکان سنجی لقاح و تکثیر در اسارت یوزپلنگ با همکاری موسسه پژوهشی رویان، طراحی سامانه آزمایشگاه های معتمد از مهمترین برنامه های پژوهشکده محیط زیست در سه ماه گذشته بوده است.

این گزارش می افزاید:در این جلسه آیین نامه ماموریت های خارجی کارکنان و اعضای هیات علمی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار، تعیین اعتبارات رییس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار،تقلیل ساعت کاری بانوان با شرایط خاص، بهسازی ساختمان پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار، شیوه نامه طرح های کارفرمایی برای برون سپاری

، تعیین اعضای کمیسیون دائمی هیات علمی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار بررسی و مورد تصویب هیات امنای پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار قرار گرفت


نظر شما :