تحقیقات زیست محیطی کاربردی می شوند

تحقیقات زیست محیطی کاربردی می شوند

۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۸:۴۹ کد : ۱۸ اخبار
تعداد بازدید:۲۴۴۲
رییس پژوهشکده محیط زیست با بیان اینکه برای کاربردی کردن تحقیقات در محیط زیست و حل مشکلات و چالش ها باید رویکردها تغییر کند، گفت:به این منظور برنامه تعامل با پژوهشکده های کشورهای دیگر در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد.
تحقیقات زیست محیطی کاربردی می شوند

به نقل از گزارش ایرنا مسوولان کشور براجرایی کردن تحقیقات انجام شده در زمینه های مختلف تاکید دارند، در این راستا تحقیقات علمی در زمینه محیط زیست از قفسه ها و کتابخانه های مراکز علمی و دانشگاهی بیرون کشیده می شود تا با اجرایی شدن باری از دوش محیط زیست کشور برداشته شود.
بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، جمهوری اسلامی ایران در زمره 15 کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار دارد، این آمار نشان می دهد که کشور از لحاظ تولید علم مشکلی ندارد اما مساله مهم اجرایی و عملی کردن آنها است که در این زمینه زیاد موفق نبوده ایم.
بر این اساس چند سالی است مسوولان کشور بر اجرایی کردن تحقیقات انجام شده در زمینه های مختلف تاکید دارند؛البته تاکید آنها بر تحقیقاتی است که درباره مشکلات اصلی کشور انجام شده است که محیط زیست یکی از این حوزه ها است.
چندی پیش عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکلات گسترده زیست محیطی در کشور گفته بود که پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار باید در حد توان برای حل مشکلات محیط زیست پیش قدم شود.
وی تاکید کرده بود پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار باید امکان دسترسی به دستاوردهای زیست محیطی دنیا برای تمامی کارشناسان، محیط بانان و محققان این حوزه را فراهم کند.
بر این اساس جلیل بادام فیروز رییس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست روز جمعه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: برنامه تعامل با پژوهشکده های کشورهای دیگر در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد، بر این اساس کمیته ای علمی تشکیل شده و مشخص کرده که چه مراکز علمی و کدام دستاوردها را در کدام حوزه های محیط زیست باید برای کشور کاربردی کنیم.
بادام فیروز افزود: به این صورت که با مراکز علمی در ارتباط باشیم و این دستاوردهای علمی که چه چاپ شده و چه به شکل مقاله و کتاب است در این کمیته علمی بررسی شوند و آنهایی که به روزتر و متناسب با مشکلات و چالش های محیط زیستی کشور هستند را در قالب بولتن یا مجله برای کارشناسان محیط زیست کشور تالیف و ارسال کنیم.
همکاری و مکاتبه با مراکز علمی دنیا در زمینه محیط زیست
وی با اشاره به اینکه بیشتر موضوعات پسماند، آلودگی هوا ، گرد و خاک، آب و توانمند سازی کارشناسان محیط زیست کشور مد نظر است گفت: این مهمترین و بهترین کاری است که می توانیم دستاوردهای علمی دنیا مرتبط با حوزه محیط زیست که متناسب با چالش های محیط زیستی کشور است را با کمترین هزینه، کاربردی کنیم.
رییس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: البته در این راستا اکنون نیز در حوزه محیط زیست با مراکز علمی دنیا مکاتبه و همکاری داریم و برای حل مشکلات محیط زیستی کشور دستاوردهای پژوهشی مراکز معتبر علمی دنیا را ترویج می کنیم.
نقش دانشگاه ها و مراکز علمی در حل چالش های محیط زیستی
وی تاکید کرد: به طور کلی محیط زیست با مسایل علمی سر و کار دارد بر این اساس تمام مراکز علمی و دانشگاهی کشور هم وظیفه علمی و هم وظیفه دانشگاهی آنها است که به حل مسائل محیط زیستی کمک کنند.
بادام فیروز تاکید کرد: این مراکز می توانند در حل مشکلات محیط زیستی کشور تاثیر گذار باشند اما اعتقاد داریم هنوز آن تاثیر مهمی که این مراکز علمی باید بگذارند به صورت کاربردی نگذاشته اند، تحقیقات اساسی و کارهای بنیادی زیادی در کشور صورت گرفته اما انتظار داریم با کمک دانشگاه ها و مراکز علمی این تحقیقات کاربردی شوند.
تغییر رویکردها با هدف حل چالش های محیط زیست
وی تاکید کرد: برای کاربردی کردن علوم در محیط زیست و حل مشکلات و چالش های محیط زیستی کشور باید رویکردها تغییر کند، یعنی باید علاوه بر تولید علم به سراغ مسائل کاربردی برویم.
بادام فیروز گفت: از آنجا که هدف ما کاربردی کردن دانش برای حل چالش های محیط زیستی گفت: در این راه با مراکز علمی و دانشگاه های معتبر کشور تفاهم نامه هایی امضا و کارگروه هایی تشکیل دادیم و تاکید ما بیشتر بر روی موضوعات آب، پسماند و آلودگی هوا است.
ایجاد شبکه ای متشکل از محققان و دانشمندان محیط زیستی
وی ادامه داد: در این راستا در نظر داریم در کشور شبکه ای از محققان و اندیشمندان در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار ایجاد کنیم و خروجی آن علوم و دستاوردهای کاربردی برای حل چالش های زیست محیطی کشور باشد، در واقع این سیاست رییس سازمان حفاظت محیط زیست است و با جدیت آنرا دنبال می کنیم.
استفاده از ظرفیت ها نیاز به تعامل دارد
بادام فیروز در پاسخ به اینکه آیا ظرفیت تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی معتبر کشور در پژوهشکده محیط زیست وجود دارد گفت: این ظرفیت را داریم که مدیریت تحقیقات زیست محیطی و کاربردی کردن آنها را در کشور داشته باشیم اما اینکه بتوانیم از حوزه های تولید علم در کشور استفاده کنیم نیاز به تعامل دارد و ما آماده این تعامل و استفاده از این ظرفیت هستیم تا تولیدات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی و محققان کشور را در حوزه میحط زیست کاربردی کنیم.
وی افزود: حال اینکه این مراکز چقدر استقبال و به ما کمک کنند به آنها بستگی دارد اما ما استقبال می کنیم و با جدیت به دنبال آن هستیم تا تحقیقات و تولیدات علمی مرتبط با مسائل محیط زیستی را که در کتابخانه های دانشگاه ها و مراکز علمی جا مانده اند، کاربردی کنیم.
رییس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به غیر از موضوعات پسماند، گرد و خاک، آب و آلودگی هوا که دولت بر آن تاکید دارد بخش دیگری با عنوان ' توانمند سازی کارشناسان محیط زیست کشور ' را هم در دستور کار داریم.
وی افزود: در حال حاضر در حوزه پسماند، آب و آلودگی هوا پژوهش انجام و کارگاه های آموزشی برگزار کردیم همچنین تهیه بولتن یا مجله از این کارهای پژوهشی را آغاز کرده ایم و در آینده ای نزدیک منتشر می شود، سعی می کنیم این کار را به صورت ماهانه و یا فصلی انجام دهیم.
تعامل با محققان کشور در سطوح مختلف
وی با اشاره به پتانسیل بالای پژوهشکده محیط زیست گفت: تعامل ما با محققان و دانشمندان کشور در سطوح مختلف می تواند انجام شود، می توانیم همکارهای علمی را به روش های مختلف در قالب یک تفاهم نامه علمی، دوره های آموزشی یا کارگاه آموزشی، طرح پژوهشی، کتاب یا مقاله مشترک انجام دهیم .
بادام فیروز همچنین تاکید کرد: دانشگاه های کشور از ظرفیت بسیار بالایی برخوردارند اما این ظرفیت باید کاربردی شود و از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی از مرکز کتابخانه ها فراتر رفته تا نتیجه تحقیقات کاربردی شود، در این صورت است که می توانیم شاهد رفع چالش های محیط زیستی کشور باشیم.


نظر شما :