اولین نشست مشورتی با عنوان" ترکیب و تنوع گونه های گیاهی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست برای تثبیت کانون های تولید گرد و غبار در اقلیم های مختلف کشور"

۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۴۰ کد : ۲۵ اخبار
تعداد بازدید:۳۰۹۹
برگزاری اولین نشست مشورتی با عنوان" ترکیب و تنوع گونه های گیاهی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست برای تثبیت کانون های تولید گرد و غبار در اقلیم های مختلف کشور" در پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار
اولین نشست مشورتی با عنوان" ترکیب و تنوع گونه های گیاهی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست برای تثبیت کانون های تولید گرد و غبار در اقلیم های مختلف کشور"

نشست مشورتی "ترکیب و تنوع گونه های گیاهی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست برای تثبیت کانون های تولید گرد و غبار در اقلیم های مختلف کشور" در تاریخ 25/06/97 با هماهنگی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان، در پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار برگزار شد. در این جلسه اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور، مدیر و مشاور طرح ملی حفاظت از تالاب ها، کارشناسان ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار و با حضور رئیس و اعضای پژوهشکده محیط زیست حضور داشتند.

تهیه نقشه اولیه  انتخاب و کاشت گونه مناسب گیاهی با توجه به اقلیم منطقه و تهیه فهرست محققین مجرب در خصوص استفاده از گونه های گیاهی مناسب در کانون های گرد و غبار از اهداف این نشست بود. در این جلسه تاکید گردید شناسایی کانون ها، منشا یابی، بررسی روند تغییرات و تبدیل اراضی به کانون های تولید گرد و غبار در اولویت مطالعه قرار گیرد تا با شناسایی عوامل بیابان زایی بر اثر عوامل انسانی و تغییر اقلیم نسبت به کاهش اثرات و اجرای عملیات اصلاحی نسبت به تثبیت کانون ها اقدام گردد. به منظور اثر بخشی فعالیت ها و انجام به موقع اجرای پروژه های تثبیت کانون ها پیشنهاد گردید با استفاده از کارشناسان زبده و مجرب نسبت به ارزیابی سریع طرح ها و انتخاب بهترین راهبرد و راهکارهای کاربردی اقدام گردد. همچنین ایجاد بانک اطلاعات مکانی و به اشتراک گذاری یافته ها  به منظور جلوگیری از کارهای مشابه مورد تاکید قرار گرفت. محورهای اصلی نشست های آتی شامل بررسی معیارهای انتخاب گونه گیاهی، چالش ها و فرصت های موجود در کاشت گیاهان، پیشنهاد پروژه های کاربردی و ارائه راهکارهای مناسب در قالب عملیات اجرایی و بررسی فهرست گونه های کشت شده و در دست مطالعه، مزایا و معایب کشت آنها خواهد بود که انشالله با حمایت مالی و معنوی سازمان های متولی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل و مراتع  و با مشارکت متخصصین مجرب به مرحله اجرا در آید.


نظر شما :