اقدام برای اقلیم، شعار روز جهانی زمین

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۵ کد : ۶۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۷۳۹
اقدام برای اقلیم، شعار روز جهانی زمین

در تقویم جهانی 22 آوریل همزمان با دوم اردیبهشت ماه روز زمین نامگذاری شده است. روزی که به همگان یادآوری می کند که بیشتر و بهتر مواظب و محافظ کره زمین باشیم. نامگذاری این روز باعث می­شود تا حداقل شاید به بهانه مناسبت­های تقویمی ملی یا جهانی و برگزاری رویدادهای مرتبط روز جهانی زمین پاک را به عنوان نمادی از ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از محیط زیست و روز دوستی با این زمین را فراموش نکنیم. در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا همزمان با این روز مراسم­هایی برگزار و سال نیز با عنوان خاصی نامگذاری می­گردد.

موضوع روز زمین در سال 2020 اقدام در مورد تغییرات آب و هوا (Climate Action) است و هدف از انتخاب این موضوع، جلب توجه به رابطه عمیق بین وضعیت سیاره زمین و تغییرات آب و هوایی است. تغییرات اقلیمی چالش‌ها و فرصت‌های بی‌شماری را ایجاد نموده و مستلزم این است که اقلیم و توسعه به شیوه‌ای همگرا مدنظر قرار گیرند و همین است که اقدام در مورد تغییرات آب و هوا را به عنوان مهمترین موضوع برای پنجاهمین سالگرد روز زمین برجسته نموده است. تغییرات آب و هوایی بزرگترین چالش برای آینده بشریت و سیستم های پشتیبانی از حیات است که جهان ما را قابل سکونت می­کند. در مسیر مبارزه و سازگاری با تغییرات آب و هوایی همه ما باید مسئولیت خود را بپذیریم و با کارهای ساده و موثر زیادی در زندگی روزانه در این راه قدم برداریم.

در روزهایی که این ویروس نوظهور کرونا به ما ثابت کرده که جوامع انسانی فارغ از سطح دانایی و توانایی اقتصادی و ثبات سیاسی آنها بسیار آسیب پذیر هستند، بهتر نیست به جای شعارها، به فکر اقدام باشیم؟ این روزها در مورد آثار مثبت ویروس کرونا برمحیط زیست می شنویم، ولی آیا تغییرات کنونی در دراز مدت می­تواند مزایایی برای طبیعت داشته باشد؟ به نظر می­رسد این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه مدل توسعه اقتصادی تغییر یابد و اقتصاد را با شرایط زیست محیطی تطبیق دهیم. جنگ با ویروس کرونا ارزش زمین پاک و سالم را دوباره به ما یادآوری کرد و در پنجاهمین سالگرد این روز و در زمانی که ما نمی­توانیم در کنار یکدیگر این روز را جشن بگیریم، می­توانیم به صورت مجازی در کنار یکدیگر بایستیم و آینده­ای بهتر را برای زمینمان بسازیم.

 گروه تنوه زیستی و ایمنی زیستی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار


نظر شما :