امضای تفاهم نامه همکاری پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایداربا پژوهشگاه قوه قضائیه

۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۰ کد : ۶۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۷۵
امضای تفاهم نامه همکاری پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایداربا پژوهشگاه قوه قضائیه

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار،  به مناسبت هفته محیط زیست پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار و پژوهشگاه قوه قضاییه تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

جلیل بادام فیروز رئیس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار گفت: همکاری با موسسات علمی وپژوهشی کشور در برنامه های مستمرپژوهشکده بوده است و همکاری با  پژوهشگاه قوه قضاییه می تواند فصل جدیدی از همکاری های محیط زیست را رقم بزند.

وی با تأکید بر انجام تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی افزود: رهبرمعظم  انقلاب در سال 94 با ابلاغ سیاستهای کلی محیط زیست، تأکیدات فراوانی روی مباحث محیط زیستی داشتند که ضرورت دارد جهت عملیاتی نمودن این سیاستها همکاری های علمی در زمینه جرم انگاری و تخریب محیط زیست با دستگاه قضایی داشته باشیم.

بنابراین در این زمینه ها نیازمند همکاری دستگاه قضا و پژوهشگاه قوه ‌قضاییه هستیم.

وی ادامه داد: آسیب شناسی آراء قضایی صادره در حوزه محیط زیست، مطالعه و تحقیق در راستای جرم انگاری تخریب محیط زیست می تواند بخشی از همکاری های علمی بین دو موسسه باشد.

بادام فیروز، با بیان اینکه پژوهشکده محیط زیست نیازمند برنامه‌ریزی فکری و ظرفیت‌سازی است اظهار کرد: این پژوهشکده اهمیت راهبردی برای سازمان حفاظت محیط زیست دارد و باید از همه ظرفیت‌ها برای توانمندسازی این سازمان استفاده کرد.

در ادامه، رئیس پژوهشگاه قوه‌ قضاییه با تأکید بر اهمیت مسائل محیط زیستی به ویژه از منظر حقوق عامه گفت: برخی چالش‌ها و مشکلات در پرونده‌های محیط زیستی و قوانین مرتبط با حوزه محیط زیست وجود دارد، که این چالش‌ها با بررسی رویه‌های قضایی و آسیب‌شناسی قوانین موجود قابل حل است.

دکتر سیدحجت‌اله علم‌الهدی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشگاه قوه‌قضاییه و پژوهشکده محیط زیست، با تأکید بر ارتباط و تعامل بیشتر میان دو پژوهشگاه گفت: در این ارتباط دو سویه، پژوهشکده محیط زیست می‌تواند از ظرفیت‌های قوه‌قضاییه استفاده کند زیرا پژوهشگاه قوه قضائیه به عنوان واسطه بین نهاد‌های علمی و دستگاه قضایی عمل کرده و برای همکاری آمادگی کامل دارد.

رئیس پژوهشگاه قوه‌قضاییه با بیان اینکه رویکرد این پژوهشگاه مدیریت پژوهشی است، افزود: تلاش ما این بوده که با مراکز آموزشی و پژوهشی و نهادهای متولی مکاتبه کرده و از آنها در امور پژوهشی حداکثر بهره‌مندی را داشته باشیم.

علم الهدی با بیان اینکه پژوهشگاه قوه قضاییه مجوز وزارت علوم و تحقیقات را دارد، گفت: پژوهشگاه قوه قضائیه در اصل مرکز تصمیم‌سازی پژوهشی در دستگاه قضایی است و اقدامات علمی را در راستای تامین نیازهای مجموعه قضایی و ارائه راهکار برای برطرف ساختن مشکلات انجام می‌دهد.

همکاری در آرای مرتبط با پرونده‌های محیط زیستی

وی با بیان اینکه ویژگی مهم پژوهشگاه قوه‌قضاییه دسترسی به آرا و رویه‌های قضایی است افزود: رویکرد اصلی پژوهشگاه با توجه به تاکیدات رئیس قوه‌قضاییه، استفاده از ظرفیت‌های بیرونی برای همکاری‌های پژوهشی است که در این زمینه با نهاد‌ها و موسسسات آموزشی، پژوهشی، حوزوی، دانشگاهی و اجرایی مرتبط هستیم.

علم الهدی با تاکید همکاری و هم افزایی علمی با پژوهشکده محیط زیست، اظهارکرد: با توجه به فعالیت پژوهشکده استخراج آرای قضایی در پژوهشگاه قوه قضائیه، می‌توان در حوزه صدور آرای مرتبط با پرونده‌های محیط زیستی همکاری داشت.

آسیب‌شناسی حقوقی و قضایی پرونده‌های محیط زیستی

رئیس پژوهشگاه قوه‌ قضائیه ادامه داد: به طور قطع چالش‌های بسیاری در پرونده‌های محیط زیستی وجود دارد که این چالش‌ها و مشکلات با آسیب‌شناسی و همکاری دو جانبه قابل حل است.


نظر شما :