پیام تبریک رئیس پژوهشکده محیط زیست به مناسبت هفته پژوهش

۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۲ کد : ۷۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۹۴
پیام تبریک رئیس پژوهشکده محیط زیست به مناسبت هفته پژوهش

به نام خدا

" پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید"

محیط زیست همراه با طبیعت و منابع خدادادی آن، به عنوان یکی از مواهب الهی، از نظم خاصی برخوردار می باشد که به امانت در اختیار بشر قرار گرفته است. در طول تاریخ و بویژه در صده اخیر با تغییراتی که در سبک زندگی انسان ایجاد شده و همچنین با افزایش جمعیت بعضاً نظم ذاتی آن دچار اختلال شده است. با افزایش بهره برداری های بی رویه، فعالیت های صنعتی و دست اندازی بیش از حد انسان، طبیعت و محیط زیست شاهد پدیده های نوظهور می باشد. پدیده هایی چون اثرات گلخانه ای و تغییرات اقلیم، وقوع سیل، آتش سوزی های جنگلها، ورود مواد آلاینده و سموم به منابع مختلف آب،هوا و خاک. از آنجائیکه انسان در برابر چگونگی بهره‌برداری از طبیعت مسئول می باشد، لازم است  با بررسی های دقیق پژوهشگرانه به طبیعت و محیط اطراف خود، در برنامه‌های توسعه ای توجه ویژه ای داشته باشد.

پرواضح است، پژوهش در زمینه محیط زیست امری اجتناب ناپذیر برای ایجاد توسعه پایدار در کشور است تا آنجا که بسیاری کشورهای توسعه یافته، وقت و هزینه بسیار در این زمینه صرف کرده اند. در واقع یکی از عوامل پیشرفت و توسعه یافتگی پایدار در این کشورها، مهم شمردن جایگاه پژوهش است. همانطور که از شعار امسال هفته پژوهش برمی آید،(پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید) پژوهش و فناوری باید در خدمت تولید قرار گیرد. تولیدی که توام با اصول توسعه پایدار باشد. و این بدان معنی است که  پژوهش‌‌‌های صرفاً تئوریک و نظری راهکاری مناسب برای خلق نوآوری و تحول در این حوزه نخواهد بود، بلکه انجام پژوهش‌‌های کاربردی است که منجر به خلق ثروت می‌‌شود و در صنایع و سازمان‌‌های مختلف کاربرد داشته و سر آغازی برای تحول بنیادین در توسعه پایدار یک جامعه خواهد بود. از دید مقام معظم رهبری "یکی از مهم‌‌‌ترین دستاوردهای امور پژوهشی کاربردی شدن آن در صنایع و حل مسائل مختلف کشور است. ایشان همواره به عملی شدن پژوهش‌‌‌ها تاکید داشته و معتقدند که "پژوهش و تحقیق باید به میدان عمل وارد شود و از کنج کتابخانه‌ها بیرون بیاید."

اگر کشوری به جایگاه امر پژوهش واقف باشد، خواهد توانست پایه‌‌‌‌های استحکام اقتصاد سبز و دانش بنیان را به وجود آورده و با قدرت، مدیریت بحران‌های اقتصادی را کنترل کرده و پژوهش و فناوری را در خدمت جهش تولید بکارگیرد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و ضرورت‌ رشد و توسعه اقتصاد ملی در چارچوب سیاست‌های جهش تولید از یکسو و شرایط شکننده زیست‌بوم‌های طبیعی کشور از سوی دیگر و الزامات مربوط به حفاظت محیط‌زیست، دستیابی به راه‌حل‌های دانش­محور و برد- برد به­‌نحوی‌که هم‌افزایی‌های بین بخش‌های محیط‌زیست و توسعه اقتصادی را تقویت و تضادهای فی‌مابین را کاهش دهد، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

اهمیت پژوهش به اندازه‌‌ای است که رهبر معظم انقلاب همواره با نگاهی تیز بینانه نسبت به تاثیر پژوهش در توسعه و تحول جامعه بر این مسأله تاکید دارند. ایشان همچنین با ابلاغ سیاست‌های کلان بخش محیط‌زیست کشور و وجود مضامین و مفاهیم نوینی چون ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط‌زیست، گسترش اقتصاد سبز، استقرار نظام حسابرسی زیست‌محیطی کشور و تقویت دیپلماسی محیط‌زیست، حوزه‌های علمی را پیش روی بخش مدیریت محیط‌زیست کشور قرار داده که اجرا و عملیاتی نمودن آن‌ها بدون تکیه ‌بر راه‌حل‌های پژوهش- محور و حاصل از مشارکت علوم مختلف و به شیوه تلفیق یافته بین‌رشته‌ای و چند رشته‌ای میسر نخواهد بود. در واقع اخذ نتیجه نهایی در امر پژوهش محیط زیست، امری زمان بر و هزینه بر است که نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان محیط­زیست و ایجاد مشوق های کافیست.

 سخن آخر اینکه، برای رسیدن به اهداف کلان در حوزه محیط زیست کشور و رفع مشکلات زیست محیطی آن،ضمن تاکید مجدد بر کاربردی شدن اولویت های پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ارگان های همکار، می بایست ترتیبی اتخاذ نمود تا با همدلی و یکپارچه نمودن سیاست های پژوهشی در سطح سازمانی و فراسازمانی، فراهم سازی و ساماندهی امکانات و زیرساخت موجود و حمایت همه جانبه مدیران بخش های مختلف، پژوهشگران و محققین حوزه محیط زیست را دلگرم و به آینده امیدوار نمود تا با جدیت بیشتری قدم در امور پژوهشی مرتبط با حل مسائل زیست محیطی کشور گذاشته و با تحقیق در گذشته، گام های موثری در پیشرفت آینده کشور بردارند و علم و پژوهش را در راستای توسعه پایدار و خدمت به جامعه قرار دهند.

در پایان ضمن عرض تبریک هفته پژوهش به کلیه پژوهشگران، کارشناسان و دست اندرکاران زحمت کش و خدوم حوزه محیط زیست،از درگاه خداوند متعال، سلامتی و توفیقات روزافزون برای همه محققان پرتلاش محیط زیست را خواستارم.

جلیل بادام فیروز

رییس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدارو رییس جشنواره


نظر شما :