کارگاه تخصصی بررسی تجارب بین المللی تکثیر یوزپلنگ با حضور متخصصان بین المللی و داخلی برگزار شد

۰۳ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۱۳ کد : ۳۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۹۲
در راستای پروژه امکان سنجی بارورسازی آزمایشگاهی یوزپلنگ آسیایی با نظارت معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و مشارکت پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار، کارگاه آموزشی بررسی تجارب بین المللی تکثیر یوزپلنگ برگزار شد
کارگاه تخصصی بررسی تجارب بین المللی تکثیر یوزپلنگ با حضور متخصصان بین المللی و داخلی برگزار شد

دکتر منتظمی مدیر امور آزمایشگاه ها با اعلام این خبر افزود ، پژوهشکده محیط زیست و معاونت محیط زیست طبیعی سازمان با هدف امکان سنجی بارورسازی آزمایشگاهی یوزپلنگ آسیایی موجود در مرکز تحقیقیات یوزپلنگ پارک طبیعت پردیسان، کارگاه تخصصی بررسی بارورسازی آزمایشگاهی یوزپلنگ آسیایی با استفاده از تجارب و دانش بین المللی را برگزار نمود.
این کارگاه با میزبانی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار و حضور متخصص خارجی ،کارشناسان سازمان، متخصصین استانی، انجمن های علمی و سازمانهای مردم نهاد در محل سالن سرو برگزار  شد. 
در ابتدای این نشست دکتر جلیل بادام فیروز رئیس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار ضمن خوشامدگویی به مدعوین و مهمانان این کارگاه افزود، پژوهشکده تولید گزارشات کاربردی برای حل چالشهای زیست محیطی را در اولویت کاری خود قرار داده است و برای تحقق این مهم از تمام ظرفیت و توان برای همکاری با مراکز علمی و بهره مندی از تجارب بین المللی استفاده خواهد کرد. 
در ادامه آقای دکتر خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش و امور آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کردند اولویت سازمان حفظ یوز در زیستگاه های اصلی می باشد و از فناوری ها و تکنولوژی های بارورسازی خارج از زیستگاه ها نیز استقبال می کنند. 
در ادامه آقای مهندس ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی سازمان ضمن تأکید مجدد بر حفظ زیستگاه اصلی و کریدور های مهاجرتی یوز بحث تکثیر در اسارت را از ضرورت های حفاظت این گونه اعلام کردند. اگر چه این روش منتقدینی دارد ولی سازمان در نظر دارد ضمن رعایت چارچوب های حفاظتی روش های جدید را نیز در برنامه حفاظتی خود قرار دهد. 
آقای وینست متخصص تکثیر و احیا یوز اهل افریقای جنوبی تجارب و اندیشه های تیم تحقیقاتی خودر را برای کارشناسان ارایه نمود. ایشان تجزیه و تحلیلی از برنامه های حفاظت یوزپلنگ در طی سه دهه گذشته را ارایه نمود که نتایج حاکی از انقراض این گونه در بیشتر مناطق جهان و کاهش شدید جمعیت در دیگر زیستگاهها بوده است. طبق این بررسی تنها در دو پارک مدیریت شده افریقای جنوبی این گونه ازدیاد جمعیت داشته بود. در ادامه شرکت کنند گان نظرات و پرسش های خود را مطرح نمودند و دیدگاهها مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
 


نظر شما :